Брзината и обемот на револуцијата на електрични возила (ЕВ) во Кина го изненадија светот, а аналитичарите велат дека овој тренд не покажува знаци на забавување. Дури и директорот на „Тесла“, Илон Маск, беше меѓу оние кои го потценија потенцијалот на кинеските производители.
Во 2011 година, Маск ги отфрли возилата на кинеската компанија „Бијади“ (BYD), смеејќи се на нивните производи за време на интервју за „Блумберг“.
„Дали сте го виделе нивниот автомобил? Мислам дека не е особено привлечен, технологијата не е многу силна“, изјави тогаш Маск.
Се чини дека „Бијади“ го имаше последниот збор. Компанијата е предводник на агресивниот пробив на Кина во секторот на електрични возила, брзо проширувајќи го својот домашен пазар и претекнувајќи ја „Тесла“ како најголем светски производител на ЕВ според приходите во 2024 година. Покрај „Бијади“, и други кинески стартапи како „Нио“ и „Ли Ауто“, заедно со етаблирани производители како „Џили“ и „САИЦ Мотор“, се водечки во оваа индустрија, додека гигантот за батерии ЦАТЛ е клучен играч во напојувањето на овие возила.
Аналитичарите велат дека кинеската автомобилска индустрија стана „значајна сила“ во преобликувањето на глобалниот пазар. Во 2023 година, Кина ја надмина Јапонија како најголем светски извозник на возила, а продажбата на домашниот пазар достигна рекордни 31,4 милиони единици, при што новите електрични возила сочинуваат околу 41% од вкупното производство.
Подемот на Кина се припишува на државните субвенции, даночните олеснувања, пониските трошоци за работна сила, иновативниот технолошки развој и робусниот синџир на снабдување со батерии. Ова доведе до регулаторни реакции на западните пазари, каде САД и Европската Унија воведоа царини за кинеските електрични возила за да ги заштитат своите традиционално доминантни брендови од, како што велат, неконкурентни практики.
Аналитичарите предвидуваат дека доминацијата на Кина ќе продолжи, слично како што се случи со соларните панели и бродоградбата. Се очекува до 2030 година Кина да произведува 36 милиони возила годишно, или четири од секои десет автомобили произведени на глобално ниво, и да извезува околу 9 милиони возила годишно. Кинеските брендови веќе бележат значителен раст на пазарите како Велика Британија и Норвешка.
Европските производители, претставени од здружението АЦЕА, ја признаваат Кина како „жесток конкурент“, но велат дека не се откажуваат. Тие повикуваат на изедначување на условите на пазарот и прилагодување на регулаторната рамка на ЕУ за да се создаде подобра бизнис средина и да се зајакне конкурентноста на европската автомобилска индустрија.